Goals & Tests
mål och prov
Kursens mål lyssna · samtala · tala · läsa · skriva
kursens syfte (kortfattat)
- läs- och hörförståelse
- prata och skriva
- förstå och göra sig förstådd
- anpassa språket efter syftet, mottagare och sammanhang
- realia (om Storbritannien, USA m fl)
- att få kommunikationen att fungera är viktigare än rättstavning och grammatisk korrekthet
- läraren väljer texter, ingen nationell lista
- Många läser engelska...
Kraven för engelska 6
Kunskapskraven för engelska 6 (tidigare gymnasieskolans kurs Engelska B) källa
Speaking & Writing
- I olika genrer formulerar sig relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat.
- Formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
- I olika, även formella och komplexa, sammanhang uttrycker sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Listening & Reading
- Förstå huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i relativt snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och i mer formella sammanhang. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
- Välja och med viss säkerhet använda strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
- Välja texter och talat språk från olika medier och använder materialet i den egen produktionen och interaktion.
In a Chart
ENGELSKA 6 |
E |
D |
C |
B |
A |
Förstår: |
Det mesta, samt tydliga detaljera i rel. snabbt talad engelska Det mesta i skriven engelska inom olika genrer – även formellt språk. |
Det mesta samt viktiga detaljer
|
Helhet och detaljer |
||
Visar förståelse genom att: |
¤ översiktligtöversiktligt redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer. |
¤ välgrundat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer. |
välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehall och detaljer. ¤ med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner. |
||
Söka information |
Kan med viss säkerhet söka relevant info. och värdera källor. |
|
Kan med viss säkerhet söka relevant info. och värdera källor. |
Kan med säkerhet söka relevant info och värdera källor. |
|
Använda källor |
Väljer texter och talat språk från olika medier och använder dem på ett relevant sätt i sin egen produktion och interaktion. |
Väljer texter och talat språk från olika medier och använder dem på ett relevant och effektivt sätt i sin egen produktion och interaktion. |
Väljer texter och talat språk från olika medier och använder dem på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt i sin egen produktion och interaktion. |
||
Formulera sig |
Muntligt och skriftligt i olika genrer formulerar eleven sig varierat, tydligt och relativt strukturerat. Uttrycker sig med flyt. |
Formulerar sig varierat, tydligt och strukturerat. Uttrycker sig med flyt. |
Formulerar sig varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. Uttrycker sig med flyt.
|
||
Bearbetning |
Gör enkla förbättringar av sina framställningar. |
Gör välgrundade förbättringar av sina framställningar. |
Gör välgrundade, nyanserade förbättringar av sina framställningar. |
||
Anpassning |
Uttrycker sig tydligt, med flyt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. |
Uttrycker sig med tydligt, med flyt, relativt ledigt |
Uttrycker sig med tydligt, |
||
Problemlösning |
Löser i viss mån problem och förbättrar kommunikationen. |
Löser problem och förbättrar kommunikationen. |
Löser problem, förbättrar kommunikationen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
|
||
Företeelser i delar av världen där engelska används |
Diskuterar översiktligt några företeelser. Gör enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
Diskuterar utförligt några företeelser och kan då göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
Diskuterar utförligt och nyanserat och kan då göra och välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
||
källa |
Kursplanerna
Steg 4 (=årskurs 9)
Syfte |
Ge förmåga att
• förstå talad och skriven engelska samt tolka innehållet |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Innehåll (kommunikationens innehåll) |
• Aktuella och kända ämnesområden, intressen, vardagliga situationer, aktiviteter och händelseförlopp, relationer och etiska frågor samt åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
• Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i sammanhang och delar av världen där engelska används. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lyssna, läsa (reception) |
• Talad engelska, även med viss regional och social färgning, och texter som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, även via film och andra medier. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tala, skriva, samtala (produktion och interaktion) |
|
Steg 5 (tidigare gymnasieskolans kurs Engelska A)
Syfte |
Ge förmåga att
• förstå och tolka talad engelska och i olika slags texter, • formulera sig och kommunicera i tal och skrift, • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda, • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Innehåll (kommunikationens innehåll) |
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lyssna, läsa (reception) |
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tala, skriva, samtala (produktion och interaktion) |
|
Steg 6 (tidigare gymnasieskolans kurs Engelska B)
Syfte |
Ge förmåga att
• förstå talad och skriven engelska samt tolka innehållet |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Innehåll (kommunikationens innehåll) |
• Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella ämnesområden; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; etiska och existentiella frågor.
• Teman, motiv, form och innehåll i film och skönlitteratur; författarskap och litterära epoker. • Levnadsvillkor, attityder, värderingar, traditioner, samhällsfrågor samt kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. [Engelskan används väl överallt där det finns internet?] |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lyssna, läsa (reception) |
• Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande, även via film och andra medier.
• Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, föredrag och intervjuer. • Samtida och äldre skönlitteratur, dikter, dramatik och sånger. • Texter av olika slag och med olika syften, till exempel formella brev, populärvetenskapliga texter och recensioner. • Strategier för källkritiskt förhållningssätt när man lyssnar till och läser framställningar från olika källor och i olika medier. • Strategier för att söka relevant information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk och för att uppfatta perspektiv och underförstådd betydelse. • Hur struktur och sammanhang byggs upp samt hur attityder, perspektiv och stilnivå kommer till uttryck i talat och skrivet språk i olika genrer. • Hur språk, bilder och ljud används för att påverka till exempel i politiska tal och reklam. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tala, skriva, samtala (produktion och interaktion) |
• Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar, rapporterar, ansöker, resonerar, sammanfattar, kommenterar, värderar och motiverar sina åsikter.
• Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation, debatter och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet. • Olika sätt att kommentera och föra anteckningar när man lyssnar till och läser framställningar från olika källor. • Bearbetning av språk och struktur i egna och andras muntliga och skriftliga framställningar, även i formella sammanhang. Anpassning till genre, situation och syfte. |
Steg 7
Syfte |
Ge förmåga att
• förstå talad och skriven engelska samt tolka innehållet |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Innehåll (kommunikationens innehåll) |
• Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
• Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. [Engelskan används väl överallt där det finns internet?] |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lyssna, läsa (reception) |
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tala, skriva, samtala (produktion och interaktion) |
|
Practice Makes Perfect övning ger färdighet
- Öva på egen hand och med kompisar!
- Förbättra hela tiden din språkförmåga!
- Använd ordböcker och hemsidor som denna!
- Sätt dig in i engelsktalandes levnadssätt och kulturer!
- Checklista för bättre resultat
- Minnesstrategier (Så gör du språkplugget roligare och mer effektivt)
- Utvärdera dina egna insatser​
- Grade Change Form
English A: 12 May. English B: 16 May.
"Give me a break" option: take part of the test earlier if you wish, May 9th for A.
"I'm not ready" option: You may take either or both tests in November.
"Try it" option: Practice test next Friday. Practice only!
The National Test Nationella provet
- Speaking (tala/samtala):
Prata med några kompisar. Läraren bedömer hur bra du är på att prata.
• I framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande.
• I interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
(från bedömningsmaterialet för lärare: Översikt: Bedömning Delprov A)
• Samtalskort med olika ämnen och frågor. Jag har använt dem med niorna som träning inför det nationella provets muntliga del. Laminera och klipp ut.
- Reading (läsa):
Läs berättelser, beskrivningar och artiklar. Svara på frågor. Öva - Listening (lyssna):
Lyssna till en CD. Svara på frågor. Öva - Writing (skriva):
Du får två idéer. Du väljer EN att skriva om. Skriv 1-2 sidor. Öva
Instant Feedback from Norway’s National Test of English
Sample Questions: | klass 5 | klass 8 |
2013 National Test: | klass 5 44 questions | klass 8 50 questions |
2014 National Test: | klass 5 43 questions | klass 8 |
2015 National Test: | klass 5 44 questions | klass 8 |
Wrong year 2013: 2 (bird sticking out head), 9 (beetle), unanswered 42 (they want the answer closer, but if you think of the library being in the middle, then that answer doesn’t work):
1. Do the test.
2. Click on Se gjennom ubesvarte oppgaver. Do questions that you missed.
3. Go to the last question again. Click on Lever prøve to return to the last page.
4. To see the results resultaten, click on: Ja, jet lever prøven nå.
• Skolverkets provinfo • Diagnosmaterial
• Steg 4: Exempel på provuppgifter för grundskolan. Tidigare prov åskurs 9.
• Steg 5 o 6: Exempel på provuppgifter för steg 5 och 6. Tidigare prov: A B
• Gy provdatum 2015 (uppsats först): EN5: 29 apr, 5 maj • EN6: 7 maj, 13 maj
On-line Games & Quizes
More info
· Language Levels (språkstudier räknas numera i steg).
· Skolverket: Högstadiets terminsbetyg sätts "i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9"
på "de delar av kunskapskraven som rör det som undervisningen har behandlat...."
· Course aims, content, and requirements
· More info from The National Agency for Education
· Other kinds of tests: | • Are You... Colorblind ? a Super-taster? • A Tetrachromat (with Super Color Vision) • Colour Test • Just for Fun: The Final Exam • Diagnostic tests for Gr, Gy |